VAN DE KERKRENTMEESTERS VAN DE KERKRENTMEESTERS

Ook is er een opdracht gegeven om de klavieren van het orgel op te knappen en de klavieren verlichting in led uit te voeren. Maar de orgelbouwer heeft veel werk in opdracht en wij komen pas eind 2023 aan de beurt. Waar mogelijk wordt wat van het werk tussendoor gedaan maar dat is niet zeker.

Het grote wapen- en rouwbord is ook aan een restauratie toe. Hiervoor zal het bord binnenkort van de muur worden gehaald en naar een werkplaats vervoerd. Daar wordt het stuk eerst onderzocht op sterkte en aantastingen.
De restauratie wordt terughoudend uitgevoerd, zodat er straks niet een heel ander bord komt te hangen. Het zwarte doek wordt vervangen, missende stukjes van het houtsnijwerk worden aangevuld en waar nodig wordt het verfwerk geretoucheerd.

De ankers waarop het bord rust en aan hangt worden verwijderd om te worden gecontroleerd. Om bouwtechnische redenen zien wij af van tijdelijk opvullen van de gaten. Maar wellicht zijn er ideeën om deze gaten uit het zicht te nemen met enkele mooie voorwerpen.
Het zal namelijk enkele maanden duren voordat het bord wordt teruggeplaatst.

Andere klussen zijn schoonmaak van de hoge delen van de kerkzaal en werkzaamheden bij de begraafplaats in Swichum.

Voor vragen of opmerkingen kunt u terecht bij Cas Vlaanderen, cas.vlaanderen@gmail.com