PASTORALE BIJDRAGE PASTORALE BIJDRAGE

Inspiratie: “Pleisterplaats voor de ziel”

In het diepe zuiden van Limburg brachten wij een bezoek aan klooster in Wittem. We kregen op de parkeerplaats van het klooster de tip dat we het klooster konden bezoeken. De volgende dag meldden wij ons voor een uitvoerige rondleiding door dit grote gebouw. Tot midden in de jaren ’60 was dit een opleidingscentrum (grootseminarie) voor de orde van de redemptoristen. De mooie bibliotheek herinnert hier nog aan. Helaas kelderde daarna de belangstelling voor de opleiding zodanig dat de opleiding werd gesloten. Er wonen nu nog slechts enkele oude paters. Het gebouw is in handen van een projectontwikkelaar, die er een restaurant in heeft geopend en plannen heeft voor de verbouw van het woongedeelte tot appartementen.

Desondanks is het gebouw vol leven! Meer dan honderd vrijwilligers verzorgen tal van activiteiten voor de jaarlijks ca. 150.000 bezoekers die nog steeds naar pelgrimsoord Wittem komen. Die steken een kaarsje op bij Maria, Onze-Lieve-Vrouw van Altijddurende Bijstand, of bij de H.Gerardus Majella voor troost, bemoediging of uit dankbaarheid. Anderen bezoeken de grote en zeer goed gesorteerde kloosterboekwinkel, de Kloosterkerk of Clemenskapel. Er worden wandelingen georganiseerd voor ontdekking en inspiratie; er is een kloosterommetje voor gezinnen, vieringen in diverse vormen en een kijkje achter de kloostermuren in de vorm van de reeds genoemde rondleiding (koffie met vlaai na afloop). De zondag na de rondleiding bezochten wij de Taizéviering.

Waarom schrijf ik zo uitvoerig over dit bezoek? In de eerste plaats omdat het gebouw en de bijbehorende tuin een bezoek meer dan waard zijn. Maar de meeste indruk op mij maakte de inzet van zoveel vrijwilligers die invulling geven aan de nieuwe functies van het klooster.  Kunnen wij in Goutum, Zuiderburen, Hempens en de Zuidlanden ook een ‘pleisterplaats voor de ziel’ vormen? Op kleine schaal, met onze pioniersactiviteiten, ontdekkerk, herdertjestocht, kapelkuiers en vieringen in de Agneskerk?
Wij kunnen dat alleen als velen een steentje bijdragen! Laten jullie je inspireren en doen jullie mee?
Cocky den Hollander