DE THUISGEVERS DE THUISGEVERS
In maart 2022 is de werkgroep activiteiten vluchtelingen Goutum e.o. gestart met  activiteiten voor asielzoekers. Eerst met een aantal mensen vanuit de Agneskerk, maar inmiddels aangevuld met ook niet-kerkleden en dat is nadrukkelijk ook onze bedoeling. Iedereen is welkom om mee te doen!
Zij organiseren activiteiten voor de bewoners van AZC Campanille en AZC Heliconstate.
In deze werkgroep werd het project van de Thuisgevers onder de aandacht gebracht. Zoals u weet, is er weinig doorstroom in asielzoekerscentra (azc) omdat er in het gehele land woningnood is. Toch staan er ook huizen/panden leeg. De Thuisgevers slaan een brug tussen burgerlijke en kerkelijke gemeenten door samen te kijken naar leegstaande gebouwen waar statushouders tijdelijk gehuisvest kunnen worden met een tweeledig doel:
  • Statushouders krijgen een tijdelijke woning en stromen in een later stadium door naar een permanente woning
  • Er komt ruimte in de azc’s.
De overheid heeft geld beschikbaar gesteld voor het tijdelijk huisvesten van statushouders. Iedere gemeente heeft een taakstelling om een aantal statushouders te huisvesten. Met de huisvesting van deze statushouders wordt aan deze verplichting voldaan, al levert het voor de gemeente wel de verplichting op om de statushouders vervolgens permanente huisvesting aan te bieden. De landelijk werkende Thuisgevers is een initiatief van de Protestantse Kerk in Nederland en de gemeente Kampen. Inmiddels hebben de Thuisgevers ervaring opgebouwd om alles te regelen en zij zijn bereid ieder die een (tijdelijk) leegstaand pand tot zijn beschikking heeft te helpen. Zij zorgen ook voor extra sociale begeleiding door buddy’s.