Kerkmuziek Kerkmuziek

Muziek doet veel met mensen. Evenals kunst kan muziek mensen uittillen boven tijd en ruimte. Muziek raakt aan een diep gevoel zonder dat je er woorden aan kunt geven.

Muziek hoort er bij in de kerk. Door muziek kun je je geloof zo intens beleven dat je wel wilt blijven luisteren of zingen of spelen.

Altijd is er gezongen tijdens de samenkomsten van christenen. In huizen en kerken, kloosters en kathedralen. Soms door allen en met elkaar, soms eenstemmig of solistisch. Een brief in het Nieuwe Testament beveelt dit zingen speciaal aan. Paulus schrijft in deze brief aan de Efeziërs:

"en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer"

Tijdens de kerkdienst zingen we vaak samen. Het orgel wordt beurtelings bespeeld door vier organisten:
Olchert Clevering
Han Giesing
Wietse Ouwejan
Johan Smit

Olchert Clevering

Han Giesing

Johan Smit

Wietse Ouwejan

De muziek omrandt de meditatie en verbindt de elementen binnen de volgorde van de kerkdienst.

Naast het orgel kunnen tal van andere muziekinstrumenten een mooie sfeer creëren. Bijvoorbeeld een viool, hobo of fluit. Soms klinkt er een trompet in de kerstnachtdienst.

Bij een kerkdienst voor jongeren speelt vaak een combo, met keyboard, gitaar, dwarsfluit of saxofoon of een gospelkoor.